مسیرهای جدید مغزی و درک بهتر دیابت نوع 2 و چاقی

25 ژوئیه 2014- محققان مسیرهای نورونی جدیدی را شناسایی کردند که اطلاعات ما را درباره ی چگونگی تنظیم وزن بدن،مصرف انرژی، مقدار قند خون توسط مغز افزایش می دهد این کشف می تواند به ابداع درمانهای جدیدی برای دیابت نوع 2 و چاقی کمک کند.

محققان مرکز پزشکی UT Southwesternنتایج این تحقیقات را درمجله ی Nature Neuroscienceمنتشر کردند.آنها دریافتند که گیرنده های ملانوکورتین 4 یا MC4Rsکه توسط نورونها بیان می شوند و سیستم عصبی اتونومیک (خودکار) را کنترل می کنند کلید تنظیم متابولیسم گلوکز ومصرف انرژی هستند.

دکتر Elmquistمدیر بخش تحقیقات هیپوتالاموس می گوید: درتعدادی از مطالعاتی که قبلاً انجام شده است مشخص گردیده بود که MC4Rsکلید تنظیم مصرف انرژی و هموستاز گلوکز است اما چگونگی این تنظیمات کاملاً مشخص نشده بود.

درمطالعه ی اخیر دانشمندان دریافتند که بیان این گیرنده ها درنورونهایی که سیستم عصبی سمپاتیک را کنترل می کنند،کلید تنظیم متابولیسم است. بخصوص این سلولها مقدار قند خون و توانایی تبدیل چربی قهوه ای یا بژ را کنترل می کنند.

دانشمندان با استفاده از موشها و حذف گیرنده های MC4Rsدر نورونهایی که سیستم  عصبی سمپاتیک را کنترل می کنند، توانستند مصرف انرژی را کاهش داده و موجب ایجاد چاقی و دیابت در این  موشها شوند. این یافته ها نشان داد که گیرنده های MC4Rsبرای کنترل متابولیسم گلوکز، مصرف انرژی و وزن بدن که شامل پاسخ های ترموژنیک به رژیم غذایی و قرار گرفتن درمعرض سرما می شود لازم هستند.

درک این مسیر با جزئیات دقیق می تواند کلید تعیین فرآیند دقیق ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی که مستقل از یکدیگر ایجاد می شوند، باشد.

درسال 2006 دکتر Elmquistبا همکاری  دکتر Liwellوگروهش دردانشکده ی پزشکی هاروارد کشف کردند که MC4Rsدرسایر نواحی مغز میزان خوردن غذا را کنترل می کنند اما مصرف انرژی را کنترل نمی کنند.

 انجمن دیابت آمریکا دیابت نوع 2 را به عنوان شایع ترین شکل دیابت معرفی کرده است مشخصه ی این بیماری بالا رفتن  قند خون به دلیل فقدان انسولین یا عدم توانایی استفاده از انسولین بصورت موثر و چاقی که یکی از شایع ترین عوامل این بیماری است، می باشد.

در مطالعات آینده دکتر Elmquistبه بررسی چگونگی تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای توسط گیرنده های ملانوکورتین خواهد پرداخت، فرآیندی که چربی سفید را به بافت چربی قهوه ای که کالری را می سوزاند، تبدیل می کند.

منابع:

Nature Neuroscience, 2014; 17 (7): 911 DOI: 10.1038/nn.3737

www.sciencedaily.com/releases/2014/07/140725163500.htm